Kalkun m bacon på bund af kartofler


Påskemiddagen i år var kalkun, i stedet for den sædvanlige lammesteg. Vi kunne kun finde en gigantisk lammekølle og med kun to mennesker til at indtage den, var det lige overdrevet nok.

Kalkunen blev svøbt i bacon for at den ikke skulle blive for tør, og bunden af kartofler var lavet med løg, persille og lidt fløde.

Kalkun svøbt i bacon på kartoffelbund


Kalkun og kartofler blev serveret med en græsk tomatsalat og lidt brød


Kalkunretten

  • 1 kalkunbryst (vi brugte 1/3 af et helt bryst)
  • Kartofler
  • 1 hakket løg
  • 2 dl fløde
  • Lidt vand
  • en håndfuld persille
  • Salt og peber


Græsk tomatsalat

  • 2 tomater
  • 1/2 hakket rødløg
  • lidt persille
  • 1-2 spsk Balsamico eddike
  • 1-2 spsk Olivenolie
  • Salt og peber
  • Fetaost


Fremgangsmåde

  • Skræl kartofler, skær i skiver og hæld i fad
  • Hak løg og persille og fordel over kartoflerne
  • Rens kalkunbryst for hinder og læg det over kartoflerne
  • Læg bacon over kalkunkødet
  • Hæld fløde over kartoflerne
  • Fyld op med vand indtil kartoflerne er cirka halvt dækkede
  • Sæt i ovnen på 200 grader i cirka 45 minutter. Min ovn er utrolig dårlig og alt tager længere tid i den, så måske 45 minutter er for meget i en respektabel ovn der fungerer efter almindelige danske standarder. 


Salaten 
Jeg starter altid med at hakke rødløg og lægge dem i eddike og olie sammen med salt, peber og persille. Det trækker lidt af bitterheden ud af løgene og gør dem lidt sødere synes jeg. Lige før servering tilsætter jeg tomater i skiver og blander det hele, og hælder lidt feta på toppen. Jeg bruger altid fetaost lavet af komælk, da jeg synes smagen er bedre. Fetaost lavet af fåre- og gedemælk er simpelthen for bittert til mig. Det må være en smagssag for den enkelte. 




Kommentarer