Kartoffelsalat? ... med blomkål

Jeg elsker kartoffelsalat og har i årenes løb udviklet min helt egen opskrift. Mine søskende og forældre har også taget den til sig, og det er blevet nærmest en familieopskrift. Men nu hvor jeg er på LCHF og ikke spiser kartofler, havde jeg helt lagt den på hylden, indtil jeg blev inspireret af Rav Food til bytte kartoflerne ud med blomkål.

Den var så god, at da jeg serverede den for nyligt, havde min søster taget flere mundfulde før hun spurgte, hvad der var anderledes ved kartoffelsalaten.


Kartoffelsalat (uden kartofler) til 4 mennesker

  • 1 blomkål
  • 2,5 dl cremefraiche 18%
  • 2,5 dl mayonnaise
  • En håndfuld purløg
  • En pakke bacon i strimler
  • 2 æg
  • karry, gurkemeje, salt og peber
  • Et par dråber sødemiddel (ikke stevia, hader stevia-smagen:-)


Fremgangsmåde

  • Kog æg
  • Skær blomkål i mindre stykker og kog nogle minutter. De skal stadig have bid. Hæld kold vand over bagefter
  • Skær bacon i små stykker og steg dem sprøde. Lad dem køle af, eventuelt i køleskabet
  • Skær æg i små stykker
  • Bland cremefraiche, mayonnaise, purløg, afkølet bacon, afkølet æg og smag det til med karry, gurkemeje, salt, peber og et par dråber sødemiddel
  • Når du er tilfreds med smagen, tilsættes blomkålene. Sørg for at de har dryppet godt af før de blandes med dressingen
  • Nu er du klar til at nyde en dejlig dejlig salat. 


Til aften spiste jeg salaten, se billedet under, med en grillet hakkebøf og en stor champignon fyldt med revet ost og grillet med et stykke bacon omkring. Lækkert.



Kommentarer