Varm salsa opskrift

Vi fik mexikansk mad til aften og i den anledning lavede jeg min egen salsa. Jeg er så træt af at købe færdiglavet superdyrt salsa-dip, der smager som rød hakket bølgepap med chili. Her kommer min opskrift:



En sovseskålfuld salsa - OPSKRIFT

Ingredienser

  • 6 store tomater (ikke bøf)
  • 1 stort løg
  • 1 skalotteløg
  • 4 fed hvidløg
  • 4 friske røde chili
  • 5 stykker jalapeno fra glas, lidt vand fra jalapeno-glasset også
  • ½ dl olivenolie
  • ½ dl balsamico eddike
  • 1 tsk sukker
  • En håndfuld friske urter, jeg brugte oregano, timian, citrontimian
  • ½ tsk oregano tørt
  • ½ tsk basilikum tørt
  • Salt og peber


Opskrift

  • Skær et kryds i tomaterne i modsat ende af stilken, læg dem i en skål og hæld kogende vand over. De skal stå i det kogende vand i et par minutter, så skindet bliver let at fjerne, og hak derefter tomaterne
  • Hak løg og hvidløg og svits dem ret hårdt i olivenolien, tilsæt chili og svits lidt videre
  • Tilsat alt det andet, og lidt ekstra vand, så retten ikke bliver tør
  • Lad det hele simre i cirka en halv time, eller til retten er kogt ret tør
  • Hæld hele massen i en skål og brug en stavblender et par gange op og ned. Jeg synes ikke salsaen skal være alt for blendet. Jeg kan godt lide at der er lidt klumper i. 


Der er desværre ikke noget billede, da alt salsaen blev spist meget hurtigt.

Kommentarer