Diæt eller kostomlægning?

Diæter og slankekure er fy-ord, og har været det så længe, jeg kan huske. Det korrekte udtryk er en kostomlægning. At lave en kostomlægning betyder at man ændrer sin kost til noget andet og holder det til forevig tid. Men hvis man bruger en kostomlægning til at tabe sig, hvad gør man så, når man har nået sit mål? Håber at vægten på magisk vis stagnerer mens man fortsætter denne her gyldne kostomlægning, der nu er blevet til en livsstil.

I min verden består et slankeforløb af tre ting:


  1. Opstartsfasen, kendetegnet ved at være supervanskelig, give hovedpine, demotivation og stort vægttab i løbet af nogle uger.
  2. Mellemfasen, som kan være lang eller kort alt efter hvor meget man skal tabe sig. Mellemfasen slutter når man har nået sit vægtmæsige mål.
  3. Afslutningsfasen, kendetegnet ved et langt forløb på op til et år, hvor man arbejder på at finde balance i sin spisning, sådan at vægten ikke svinger. 


Jeg har været på min kur i 2,5 uge og har tabt over 6 kg. Det er min opstartsfase. Jeg er begyndt at føle en rutine med den nye spisemåde, og jeg regner med, at vægttabet vil gå langsommere fra nu af. Jeg er altså ved at gå ind i mellemfasen. Da jeg vejer 119 kg nu og min målvægt ligger omkring 70 kg, har jeg knap 50 kg mere at tabe. Min mellemfase får sandsynligvis en længde på 1-1,5 år. Jeg har flere gange tabt mig op til 30 kg, bare for at tage det hele på igen. Jeg er aldrig nået til afslutningsfasen. Af erfaring ved jeg, at når jeg når omkring 95 kg, begynder jeg at slappe af. Folk begynder at kommentere positivt på mit udseende, og jeg begynder at snyde med kuren og lige pludseligt vælter det hele. Jeg håber det går bedre denne gang. Når (eller hvis) jeg når min målvægt, vil jeg kontakte en diætist med speciale i overspisning, for at få noget hjælp til at spise normalt og få balance i min krop med hensyn til mad. Jeg regner ikke med at spise LCHF resten af mine dage. Derfor er det heller ikke en kostomlægning, jeg er i gang med, men en slankekur.




Kommentarer