En ny start

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har taget meget på mens jeg skrev mit speciale i løbet af sommeren. Specialet er nu afleveret og forsvaret, og resultatet vil komme senere i den her måned. Emnet var noget så tungt som beton-teori.
Torsdag d. 3. september fik jeg min kæreste til at veje mig og skrive min vægt ned på et stykke papir, som han har gemt i sit brille-etui. Jeg ville ikke høre vægten, da jeg bare bliver deprimeret. Jeg ved, jeg har taget meget på, for jeg var nødt til at købe nye bukser i en større størrelse end normalt. I september, oktober, november kommer jeg til at være væk fra min kæreste i forbindelse med arbejde, og når vi ses igen vejer han mig igen. Derfor kommer der heller ikke nogen opdateringer på vægten eller referencer til vægttab i det næste stykke tid.

Jeg har tænkt meget på om LCHF virkeligt er for mig eller ej. Jeg følte mig rigtigt godt tilpas på den kost, men følte mig også meget begrænset i min spisning og følte, at det ikke rigtigt adresserede mit egentlige problem med overspisning. Jo det hjalp mig da til at føle en bedre mæthed og ikke tænke så meget på mad, men jeg synes nemt at jeg kom til at overspise hvis det var mad jeg godt kunne lide. Det var som om min tolerance for fed mad blev bedre, så jeg lige pludseligt godt kunne spise meget fed mad på én gang, og det er jo slet ikke planen, for så bliver man altså tyk på LCHF. Jeg tror stadig på at en skive rugbrød med ost er bedre og mere nærende end en fed yoghurt med fløde. Jeg havde desuden problemer med forstoppelse og var nødt til dagligt at tage magnesium-tabletter.

Med inspiration fra en veninde og en bog hun læser om vægttab (som jeg ikke kan huske navnet på!!, Dorte hjælp mig?!), har jeg udtænkt en anden fremgangsmåde for min spisning.

Hvis jeg analyserer mine problemer så er de at:
- Jeg nemt overspiser af mange ting... grov-overspiser!
- At jeg får ondt i maven og skal være konstant i nærheden af et toilet hvis jeg spiser meget brød
- At jeg nemt drikker 3 liter sukkerfri sodavand om dagen!

Min løsning er først og fremmest at undgå at spise brød, med undtagelse af en skive rugbrød i en presset situation. Endvidere vil jeg undgå at spise ting der indeholder hvidt sukker og tomme kalorier, såsom kager, slik, chips og den slags. Jeg vil forsøge at holde mig til tre måltider om dagen, og maksimum én tallerkenfuld til hvert måltid. Når jeg laver mad vil jeg også vælge retter som jeg ikke har tendens til at overspise af. Jeg vil for eksempel helt undgå at lave ting som lasagne og pasta generelt. Både fordi de indeholder mel, og fordi jeg grovspiser af det. Derudover vil jeg skære ned på mit forbrug af sodavand. Jeg vil også forsøge at få noget motion hver dag. I begyndelsen bare ved at gå min. 30 minutter om dagen, men som min form forbedrer sig, er planen, at jeg vil begynde i et træningscenter et par gange om ugen.

Jeg har fulgt de her retningslinjer i tre dage nu og det fungerer fint. Jeg har det godt, har fået mindre ondt i maven, og har det fint ved at holde mig til måltiderne. Jeg forestiller mig at det bliver sværere, når jeg begynder at arbejde i morgen mandag, og dermed forbrænder lidt mere energi. Så får jeg nok behov for et eller andet til eftermiddagskaffen. Jeg overvejer på en skive rugbrød med ost eller spegepølse. Nu får vi se.

Indtil videre har jeg spist til aftensmad bulgursalat (ja det var en fejl, havde helt glemt at bulgur kommer fra hvede!), ribbenssteg med sovs, kartofler og rødkål, og mørbrad med ris, flødesauce og grøntsager. Jeg bor på hotel et par dage, og det eneste de serverer udover burger er 'dagens ret' og så må man jo tage sig til takke. Jeg tror ikke på, at det skader at spise ris eller kartofler eller andet til sin aftensmad, så længe man ikke overgør det, og fokuserer på at holde grøntsagsportionen af tallerkenen rimeligt stor. Jeg vil forsøge at beskrive her hvad jeg spiser de fleste dage, og vil da også beskrive om jeg føler noget vægttab. Uanset hvad så bliver det nok ikke et superhurtigt vægttab, men det vigtigste for mig er også, at jeg ikke giver efter for min trang til at overspise, men at jeg har et dagligt moderat madindtag og får motioneret lidt hver dag.

Kommentarer