Oksebov i slowcooker - 8 timer

For længe siden fik vi en Crockpot slowcooker og det er faktisk først for nyligt, at vi har taget os sammen til at få den brugt. Det er lidt en anden måde at lave mad på en normalt, og det kræver lige at man kigger på en opskrift og får lidt inspiration. Første forsøg var pulled pork, og det kan jeg slet ikke anbefale nok. Det blev så dejligt mørt og saftigt. Men det skal dette blogindlæg ikke handle om. Det skal derimod handle om en fantastisk oksebov, jeg fik lavet for nyligt i slowcookeren. Jeg har aldrig i mit liv købt eller lavet en oksebov. Jeg har måske lidt tænkt, at det er et stykke kød, jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal gøre ved.

Jeg købte 1,1 kg oksebov i Meny til 100 kroner. Jeg aner ikke, om det er billigt eller dyrt eller hvordan. Jeg synes selv, at det var en fin pris.

Efter lidt research fandt jeg ud af at oksebov består af mange mindre muskler og derfor har mange 'samlinger' i kødet og lidt fedt her og der. Noget jeg bestemt ikke bryder mig om. Men efter en tur i slowcookeren var det slet ikke et problem, og det var nemt at skille det reelle kød fra det man måske ikke havde lyst til, hvis man er lidt kræsen som mig.
Jeg fandt også ud af, at en slowcooker har en 'low' setting og en 'high' setting, og at nogle også har en setting, hvor maden bare bliver holdt varm og ikke som sådan simrer. Min Crockpot har 3 settings, så jeg var ikke lige sikker på hvilken var 'low', men det er altså så den midterste hos mig.

Jeg glemte at tage et billede af maden på dagen, men her er
det dagen efter, da jeg spiste det som rester.

Opskrift oksebov i slowcooker - 4-6 personer

Ingredienser

  • 1,1 kg oksebov
  • 4-5 gulerødder
  • 3-4 pastinakker
  • 2 løg
  • 2 fed hvidløg
  • 6 laurbærblade
  • 8 enebær
  • 1 oksebouillon tern
  • 2,5 dl rødvin
  • 2,5 dl vand
  • Salt og peber
  • Lidt fløde, kulør og jævner til sauce (jeg er på LCHF, men når jeg en sjældent gang imellem laver sauce så kommer der altså jævner i. Jeg tænker ikke at de få ekstra kulhydrater, jeg får på den måde, vælter læsset)



Fremgangsmåde
Kødet brunes på panden med salt og peber.
Grøntsagerne skæres i mindre stykker, hvidløg i små stykker og enebærrene knuses let.
Halvdelen af grøntsagerne lægges i Crockpotten sammen med laurbær, enebær, rødvin, vand, smuldret bouillontern, salt og peber.
Læg kødet ovenpå grøntsagerne og fyld resten af grøntsagerne omkring kødet.
Læg låget på og start slowcookeren på 'low' og sæt alarmen til 8 timer.
OBS! Min slowcooker er omkring 4,7 liter, og den er altså en smule for lille til alt det jeg hældte i den. Det anbefales, at man ikke fylder den til mere end 2/3 af kapaciteten. Jeg tænker, at det er af sikkerhedsårsager.

Tilbehør
Jeg lavede en blomkålsmos og serverede kødet på et fad med grøntsagerne sammen med. Grøntsagerne havde stadig 'bid' og var ikke blevet uspiseligt bløde, som jeg nok havde forventet. Jeg lavede også en lækker brun sauce, og en grøn bønnesalat med soltørrede tomater, pinjekerner, rødløg og bacon.

Kødet brunes på panden



Halvdelen af grøntsagerne kom i Crockpotten først, derefter
kød ovenpå og grøntsager omkring kødet. 

Crockpotten er fyldt og klar til start. Den er faktisk overfyldt
i forhold til anbefalingerne.




Kommentarer