Spring morgenmaden over!

I juli måned blev jeg medlem af flere Facebook grupper omhandlende LCHF med masser af dejlige opskrifter og billeder. Jeg blev følgelig rigtig god til at lave LCHF mad. Før den tid spiste jeg ofte en grøn salat, noget stegt kød og en fed dressing til frokost, men efter inspiration begyndte jeg at lave brød, flere desserter og endda kager. Jeg begyndte at lave kogte grøntsager med flødestuvning. I foråret var jeg desuden kommet ind i en rigtig god rytme med at springe over morgenmaden og først spise mit første måltid til frokost, men efter en æggefaste som jeg også fik inspiration til på LCHF begyndte jeg at spise morgenmad igen. Jeg skal fortælle hvorfor det med at spise morgenmad er en rigtig dårlig idé for mig, selvom det lyder lidt omvendt og gående imod alt hvad vi har lært fra helt små af.

Hvis jeg spiser morgenmad går hele min dag i stykker spisemæssigt. Jeg får lyst til at spise igen ret hurtigt efter min morgenmad (det problem har jeg altid haft). Det er ikke sult fra kroppen, men bare en lyst til at spise. Jeg går derfor og nipper lidt til lidt forskelligt i løbet af formiddagen, måske en LCHF bolle, måske lidt rester fra i går eller noget ost. Så kommer vi til frokost, og jeg har endnu ikke nået at føle en sult i kroppen. Jeg spiser bare fordi nu er det jo frokost. Kort efter frokosten føler jeg en lyst til at spise igen og det bliver så ved resten af dagen indtil jeg går i seng. Resultatet er at jeg får mange kalorier og føler en stor utilfredshed med mig selv og min egen manglende evne til at kontrollere min spisning. Problemet er at min hjerne sender mig signaler om, at jeg skal spise, at jeg har lyst til at spise. Det er svært at kæmpe imod den lyst hele tiden.

Hvis jeg lader være med at spise indtil kl. 12-13:00 stykker, så er min krop blevet godt sulten, og den frokost jeg spiser (en stor portion salat med kød og dressing) mætter så godt og overmeget og giver min sultne krop så meget tilfredsstillelse, at jeg ikke har behov for at spise igen før til aftensmad. Når vi når til aftensmadstid spiser jeg så en stor portion af et eller andet. Går en tur og spiser som regel ikke mere. Dog nogle gange en dessert. Ved at springe over morgenmaden føler jeg en større kontrol af min spisning, jeg oplever i mindre grad den konstante lyst til at spise, og jeg undgår kalorierne fra morgenmaden og de daglige mellemmåltider. Jeg føler generelt en større tilfredshed med mig selv, fordi jeg ikke har bukket under for de mange daglige madlyster. Lysten er simpelthen svagere. Desuden er det en dejlig kropslig følelse at starte dagen med at være tom for mad. Det er som om en sulten krop frigiver nogle feel-good hormoner. Det har jeg selvfølgelig ikke belæg for at sige, for jeg aner intet om hvad der sker i kroppen, men jeg kan da mærke det. Man skal prøve det for at forstå hvad jeg mener, men jeg føler, at jeg er i større kontakt med min krop ved at føle sulten på den måde.

Jeg er i denne uge gået væk fra de mange LCHF opskrifter og gået tilbage til udgangspunktet. Jeg er begyndt at lave en grøn salat med noget kød og en fed dressing (mayo + cremefraiche) til frokost hver dag, og nogle gange også til aften. Det er nemt at lave, giver mig større tilfredsstillelse og indeholder færre kalorier i forhold til mængden. Jeg føler at jeg taber mig, og jeg er sikker på at vægten har ændret sig på søndag når jeg vejer mig.

Jeg er også begyndt at motionere lidt. Jeg har gået aftenstur 2 gange i den her uge (4 km pr. gang) og har planer om at forsøge at gå min aftenstur hver aften i resten af ugen. Min aftenstur går op af en meget lang stejl bakke, så selvom det er en forholdsvist kort tur får jeg alligevel pulsen op og røde kinder. Det føles godt.

Grøn salat med karry-dressing og kylling. 

Svinekotelet med græsk tomatsalat og en dressing. 

Dressingopskrift
  • 1 del mayo til 2 dele fed cremefraiche
  • Worcestershire sauce
  • Karry og gurkemeje
  • Et par dråber sødemiddel
  • Salt og peber




Kommentarer

  1. Hej Carla, er lige faldet over din blog. Meget inspirerende! Og dit indlæg om morgenmad, eller mangel på samme, kunne jeg selv have skrevet! Det med at 'morgenmaden er det vigtigste måltid' er simpelthen en af slankeindustriens store løgne, der holder os fede. Præcis som dig spiser jeg meget mindre og har det definitivt bedre de dage, hvor jeg ikke spiser morgenmad. Det er som on morgenmaden trigger min sult. Jeg har det allerbedst, når jeg blot drikker en kop kaffe med lidt piskefløde i (bryder mig ikke om sort kaffe). Så kan jeg køre igennem helt til kl. 13-14 stykker, hvis jeg ellers er beskæftiget med noget. Dejligt at høre, at der findes andre end mig, der har det sådan! :-) Vil glæde mig til at følge din blog og dit vægttab. CU, A/S ;-)

    SvarSlet
  2. Hej A/S og tak for din kommentar! Godt at høre at du føler dig inspireret. Og dejligt at høre, at der findes en som mig derude. Jeg føler ofte at jeg skal berettige og forsvare mit valg om ikke at spise morgenmad. Som om der er noget galt med mig:)) Mvh. Carla

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for kommentaren. Jeg er altid glad for at høre fra ligesindede eller interesserede.