Slankekur: Nødder i diæten

Jeg har tænkt meget over om man skal spise nødder eller ej på den min Carla-kur. Da jeg i sin tid gik på vægtkonsulternes kur var nødder bandlyst. Nu er de vist blevet tilladt som 'ekstra' men i meget begrænset mængde. På stenalder/paleo-kosten må man gerne spise nødder. På lowcarb-highfat kuren kan man spise nødder og andre fede naturlige madvarer såsom avokado, men man må så heller ikke spise mange kulhydrater.

Flere artikler fra dameblade jeg har set, siger 'Spis ikke nødder hvis du vil tabe dig, det feder', eller noget i den retning. Andre overskrifter fortæller om alt det fantastiske nødder kan gøre for din krop og vægttab.

Jeg har læst om en undersøgelse hvor en en stor gruppe personer på den præcist samme slankekurs-diæt, deles i to grupper. Den ene gruppe blev givet 84g mandler hver dag og den anden gruppe blevet givet tilsvarende i komplekse kulhydrater, i tillæg til deres diæt. Man kan se en dansk beskrivelse af forsøget her: http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/tab_dig_med_mandler/

Ifølge Netdoktoren findes de komplekse kulhydrater i grøntsager, frugter, ris, gryn, korn, kartofler og pasta.

Gruppen, der fik mandler hver dag, havde et klart større vægttab efter 24 uger end gruppen der fik komplekse kulhydrater i tillæg til diæten. De havde desuden også et lavere systolisk blodtryk efter 24 uger end gruppen med kulhydrater.

Konklusionen på undersøgelsen var at nødder har en gavnende effekt på vægttabet, HVIS man ikke allerede har opfyldt sin kvote af kalorier for dagen.

Jeg har spist lidt nødder hver dag og det vil jeg fortsætte med, og så ser jeg hvordan det går med vægttabet. Hvis det går i stå, så må jeg tilbage til tegnebrættet og ændre lidt i min diæt.

Jeg venter spændt på søndag som er min vejedag. Jeg håber jeg har tabt mig:) Min søde kæreste siger, at han helt sikkert kan se, at jeg har tabt et par millimeter omkring taljen.

Min helt egen grund til at spise nødder er, at jeg ikke vil have at kroppen går ind i en 'sult' tilstand hvor den skruer ned for forbrændingen. Jeg tænker, at hvis der bliver ved med at komme noget energi-fyldt mad indenbords, så vil kroppen blive ved med at forbrænde energi. Jeg er ikke diætist eller uddannet indenfor mad på nogen måde, så det er ikke noget jeg har videnskabeligt belæg for at sige, men det virker da fornuftigt, ikke? Jeg bryder mig i øvrigt ikke særligt meget om nødder, med mindre de indgår i en dejlig saftig chokoladekage, så det er ikke et must for mig at spise dem. Kun en nødvendighed. Jeg finder, at de holder mig mæt imellem måltiderne. Jeg spiser gennemsnitligt cirka 10 paranødder om dagen, om eftermiddagen, så det er ikke store mængder vi snakker om.

Kommentarer