Kalorier og LCHF

3 dage med kalorietælling er overstået og hvad har jeg lært? Jeg har indtaget 1194, 1012 og 1259 kcal pr dag. Jeg ville gerne holde det under 1500 kcal så det har jeg i hvert fald opnået. At tvinge mig selv til at tælle kalorier, og dermed tælle hvad jeg putter i munden, har fået mig til at tænke over hvor meget jeg spiser og hvor jeg kan skære væk i forhold til at booste et vægttab. For eksempel var jeg blevet rigtig glad for at spise en portion hytteost med fløde og lidt sødemiddel. Hvis jeg lige var lækkersulten (1-2 gange om dagen!) spiste jeg hytteost. Men når man ser på kalorieindtaget så kan man måske overbevise sig selv om at det ikke er nødvendigt at spise hytteost som mellemmåltid hver dag. Jeg var også begyndt at spise mere æg om morgenen med masser af bacon til, hvilket jeg i de sidste dage har skåret væk og i stedet er jeg nu tilbage til mit udgangspunkt, altså 1 æg om morgen og nogle grøntsager, fx. flødestuvede champignoner og/eller tomat.

Faren ved at tælle kalorier er at man bliver fristet til at skære ned på fedtet. I går spiste jeg for eksempel en sen frokost (320 kcal) hvor der ikke var så meget fedt i maden, og efter 1,5 time var jeg sulten igen. Min kæreste så på mig og sagde 'Men du har jo lige spist, hvorfor er du sulten igen?'. Konklusionen må være at jeg skal sørge for at få nogle solide hovedmåltider hvis jeg skal holde fast i at spise mindre i løbet af dagen. Løsningen i går aftes var at spise et måltid meget lignende min frokost, men tilføjet en avocado og en tomat og 22 g mayonnaise. Efter det havde jeg det godt og afslappet og tænkte ikke på mad igen før her til morgen efter min 5 km gåtur.

3 dage med at tælle kalorier har gjort, at jeg har fået bedre styr på min spisning og bedre fokus på hvordan jeg ønsker at spise. Under siden kalorier kan man se en opgørelse over de kalorier jeg har indtaget de sidste 3 dage. At tælle kalorier har fået mig til at spise mindre fedt, og det var jo ikke planen. Med mindre fedt bliver jeg sulten hurtigere, så derfor har jeg også besluttet at i går var sidste dag med at kigge på kalorier for den her gang. Jeg ønsker ikke at tænke over om jeg spiser 8 eller 15 g mayo til min tunsalat. Jeg vil dog sige at jeg har fået åbnet mine øjne for at chokolademousse desværre har jeg ufatteligt højt indhold af kalorier og derfor måske ikke skal laves så tit. Suk.

Jeg føler at jeg er på rette kurs med vægttabet og motionen, selvom jeg ikke har beviser for det. Jeg ser stadig frem mod d. 22. juni, hvor jeg skal veje mig for første gang i 6-7 uger.

Kommentarer

  1. Hejsa :)
    Jeg faldt helt tilfældigt over din side ved en lille Google søgning. Super flot vægttab du har haft. Men jeg er nysgerrig; har du tabt alle de kilo på LCHF?
    Mvh Pernille

    SvarSlet
  2. Hej Pernille Agnethe. Tak for din besked! De første 10 kg tabte jeg på en low-carb-low-fat almindelig tortur-agtig diæt. Undervejs på diæten blev jeg introduceret til LCHF af en veninde, og prøvede det et par uger. Vægttabet fortsatte uændret, og jeg besluttede derfor at bruge LCHF i stedet. Så de sidste 14 kg har jeg tabt på striks LCHF. Og helt ærligt, kød+grøntsager+lækker sauce er lidt mere tilfredsstillende end bare kød+grøntsager:)

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for kommentaren. Jeg er altid glad for at høre fra ligesindede eller interesserede.