Ovnstegt laks med tzatziki og grøn salat


En dejlig og hurtigt lavet aftensmad. Jeg elsker laks, men jeg bryder mig ikke om lugten af stegt laks i hele huset, derfor bager jeg dem altid i ovnen. Til laksen fik jeg en salat med balsamico-eddike og en tzatziki. Det er en simpel ret, som ikke kræver de store kokke-egenskaber, men jeg vil alligevel lige dele opskrifterne her.


Laks

Ingredienser
  • Nogle laksefiletter
  • Salt og peber
  • Citronsaft


Fremgangsmåde
  • Tænd ovnen på 200 grader
  • Put laksen i et fad med skindet nedad
  • Tilføj salt og peber efter smag
  • Dæk med sølvpapir
  • Put fadet i ovnen i 35 minutter
  • Hæld citronsaft over lige før servering


Tzatziki

Ingredienser
  • 1-1½ dl cremefraiche
  • ½-1 agurk
  • 2 fed hvidløg, pressede 
  • Salt og peber


Fremgangsmåde
  • Bland cremefraiche med hvidløg, salt og peber og smag det til
  • Riv agurken og pres vandet ud så godt som muligt
  • Bland det hele sammen og tzatzikien er klar


Salat

Ingredienser
  • ½ hakket rødløg
  • 3-4 tomater i halve skiver
  • ½ rød peber skåret ud
  • Noget hakket persille
  • Fetaost
  • 1 spsk rød balsamico eddike
  • 1 spsk koldpresset jomfru oliven olie
  • Salt og peber


Fremgangsmåde
  • Bland løg, eddike, oliven olie, salt, peber og persille
  • Tilsæt tomater og peber
  • Hæld salaten ovenpå og afslut med fetaost
  • Rækkefølgen er lidt vigtig fordi eddiken kan gøre salaten ret kedelig ret hurtig

Kommentarer