Foodprocessor

Jeg har aldrig i mit liv delt tag med en foodprocessor. Ikke engang da jeg boede hjemme hos mine forældre. Inspireret af LCHF opskrifter, der indeholder diverse typer finthakkede kål er jeg dog kommet på andre tanker. Jeg var bare blevet så træt af at finthakke med en kniv og et spækbræt, der bare altid virker alt for småt.

Da jeg aldrig har brugt en foodprocessor før gik jeg på nettet og læste forskellige reviews og forslag og endte med en Philips Jamie Oliver maskine. (Særligt motiveret af det faktum at Amazon havde den på halv pris)


Uanset hvilken størrelse jeg havde forestillet mig sådan en foodprocessor til at være, levede den fuldt ud op til forventningen og mere til. Hvor er kassen bare stor. 


Der er meget tilbehør til. 


Selvfølgelig skal sådan en maskine afprøves, så jeg gik ned og købte et stort hvidkål, som er det jeg hader allermest at snitte. 


Det viser sig at sådan i sådan en maskine kan man installere en kniv til at sidde i bånden af skålen eller en kniv eller rivejern til at sidde i toppen. Naiv som jeg er, troede jeg at jeg kunne sætte en kniv i bunden og fylde skålen med hvidkålsstykker og få en hel skål revet hvidkål ud af det. Det kan jeg så informere om er en dårlig fremgangsmåde. Jeg måtte tømme skålen helt for alt det halvhakkede hvidkål, installere det fine rivejern i toppen og så kørte det ellers derudad. 


Det blev lidt rodet i køkkenet. 


Hvidkålen fik en meget fin konsistens efter en tur gennem fintriveren. Jeg måtte fylde skålen af to omgange, da det var et meget stort hvidkål. 


Der blev fem poser revet hvidkål ud af det på hver 3-500 g. En af poserne kom i køleskabet så den kan bruges til hvidkålspandekager i morgen og resten røg i fryseren. 

Det er ret smart når man kan hakke det hele og smide det i fryseren og så ellers ikke tænke mere på det før man skal bruge det. Jeg kan godt lide at bruge hvidkål i enten pandekager eller frikadeller. Mit problem med hvidkål er at det ofte bliver for gammelt før jeg får det brugt, men det kommer man ud over her. 



Kommentarer