Slankekur: Carlas oksegryde

Det her indlæg handler om en af mine yndlingsretter, fordi den er nem og smager godt. Det tager vel 20-30 minutter at blande den alt efter hvor hurtigt man kan hakke grøntsager, og så passer den ellers sig selv. Fordi jeg er på kur, er jeg stoppet med at lave retter med hakket oksekød. Jeg elsker ellers lasagne og pasta bolognese, men hakkekød kommer ofte med meget animalsk fedt, og jeg har læst at det er usundt. Jeg har sat indholdet af grøntsager op i den her ret i forhold til hvad jeg plejer, men det gør egentligt ikke noget i forhold til smagen. Hovedidéen med det er, at den rækker længere, og at jeg så kan bruge den til frokost og aftensmad på andre dage. Eventuelt fryse den ned i små bøtter og tage dem op efter behov. Og ja så er grøntsager selvfølgeligt sunde. Der er altså ikke noget særligt usundt i retten, ikke ret meget fedt og sukker. Lige noget der passer ind i min slankekur hvis jeg ellers spiser det uden ris til, lidt som en slags tyk suppe med kød og grøntsager.

Ingredienser

  • 500 g skært oksekød
  • 4 gulerødder
  • 2 pastinakker
  • 1 stort løg
  • 100 g cherrytomater
  • 3 fed hvidløg
  • 2 kartofler
  • 1 dåse hakkede tomater
  • 1 lille dåse konc. tomatpuré
  • 1 bouillonterning med okse
  • Lidt olie til at svitse kødet
  • paprika, sellerisalt, chilipulver, oregano, salt og peber, alt sammen efter smag


Fremgangsmåde

  • Svits oksekødet brunt. 
  • Tilføj et grofthakket løg, og lad det svitse med i ca. 1 min
  • Skræl og skær de øvrige grøntsager ud
  • Tilføj alle ingredienser til retten
  • Tilføj væske så ingredienserne lige er dækket, se billedet. 
  • Smag til med krydderierne
  • Lad simre i min. 1 time med låg og gerne længere. Jeg lader som regel min stå i 2-3 timer med den klare overbevisning at smagen forbedres af det.




Billedet er taget lige da alle ingredienser er blevet blandet og før retten er begyndt at simre.

Kommentarer