Æggekage i ovn LCHF



Jeg søgte efter 'æggekage lchf' og fandt mange forskellige opskrifter, men jeg var bare ikke helt tilfreds med nogen af dem. Derfor valgte jeg at lave min egen. Jeg formår altid at få brændt æggekagen på hvis den laves på pande, måske på grund af stor mangel på tålmodighed når det gælder madlavning, derfor ville jeg lave den i ovnen. Vi fik flæskesteg i går og jeg valgt at bruge resterne til æggekagen. Selv min lidt kræsne kæreste, der før har bebudet at han aldrig nogensinde skal spise æggekage, syntes den smagte dejligt, og det er et kæmpe kvalitetsmærke i sig selv. Den mætter i øvrigt rigtigt godt! Se hvor meget der er tilbage efter 2 menneskers aftensmad. Jeg fik coleslaw til, som jeg havde i rester fra i går. Her kommer opskriften på æggekagen. 

Ingredienser

  • 7 æg
  • 3 spsk fløde
  • 1 spsk husk
  • 1 løg
  • ½ rød peber
  • ½ squash
  • 200 g revet ost
  • 1 lille pakke bacon i tern
  • Flæskesteg, rester
  • Salt og peber


Fremgangsmåde

  • Skær flæskestegen i små tern og steg sammen med bacon til det hele er knasende
  • Skær løget i små tern, skær peberfrugten i små stykker, riv squashen groft
  • Bland æg, fløde, husk, 100 g revet ost, salt og peber og pisk med piskeris
  • Bland ægblandingen med grøntsagerne
  • Hæld bacon og flæskesteg i et fad (se billede)
  • Hæld æggeblandingen over kødet
  • Put 100 g revet ost på toppen
  • Sæt i en kold ovn, tænd ovnen på 200 grader og vent 30 minutter
  • Tages ud af ovnen og spises, god appetit





Kommentarer

  1. Tak for kanon god inspiration til en ny version af din æggekage :) - havde ikke lige squash, så det blev gulerødder, og så var der også lidt rester af kød fra dagen før der kom i. Smagte himmelsk...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lbuus, tak for din kommentar. Jeg er glad for at høre, at du kunne bruge opskriften! Jeg må bestemt prøve gulerodsversionen. Mange hilsner fra Carla

      Slet

Send en kommentar

Tak for kommentaren. Jeg er altid glad for at høre fra ligesindede eller interesserede.