karryblomkål og laks


Jeg har ellers svoret at ville spise grøn salat til frokost og aften hele ugen, men jeg løb altså tør for grøn salat til den grønne salat, og så måtte jeg kigge dybt i grøntsagsskuffen for at finde et alternativ. Det blev til denne selvopfundne karryblomkål, som smagte overraskende godt. Jeg havde ikke nogen positive forventninger, men hvor var den bare lækker, velsmagende og sprød. Den blev serveret med ovnbagt laks, som jeg spiser 1-2 gange om ugen, simpelthen fordi det er så let. Salt og peber på den frosne laks og ind i ovnen til den er bagt. Kan det være nemmere? Mængdemæssigt til karryblomkålen, så tror jeg ikke den præcise mængde og forhold mellem de forskellige ingredienser er så vigtig, og de nedenstående i opskriften er da også bare vejledende. Den eneste ulempe ved den her ret er at jeg synes jeg blev forholdsvist hurtigt sulten igen. Omkring 3 timer senere var jeg sulten igen. Jeg tror ikke, den indeholder nok fedt til at kunne holde mig mæt i længere tid. Næste gang vil jeg spise en dressing til eller tilføje mere smør til retten. 

Karryblomkål - Opskrift til 2 personer

Ingredienser

  • 400 g blomkål
  • 50 g - 100 g mangetout (de grønne unge ærtebælge uden ærter i... de har faktisk et ret lavt kulhydratindhold)
  • ½ peberfrugt (jeg brugte en gul)
  • ½ hakket løg (løg er ikke officielt LCHF, men løg er altså en del af min personlige diæt. Det smager jo godt)
  • ½ tsk gurkemeje
  • ½-1 tsk karry
  • Salt og peber
  • 15-20 g smør


Fremgangsmåde

  • Hak/riv blomkålen fint i en foodprocessor/minihakker.
  • Hak løget og skær mangetout og peberfrugt ud i passende små stykker
  • Varm smørret op og hæld gurkemeje og karry på panden og lad det bruse af
  • Tilsæt alle andre ingredienser, og lad panden være på højeste temperatur
  • Sørg for at det ikke sætter sig fast på panden
  • Efter et par minutter er retten færdig og kan spises. 
  • Grøntsagerne skal være sprøde frem for døde!


Kommentarer