Motion

Når man vejer 122 kg er det nemt at finde undskyldninger for ikke at lave motion. Det er simpelthen uoverskueligt hårdt. I løbet af mit vægttab har jeg oplevet hvordan min krop er blevet lettere, og det med motionen er blevet nemmere at overskue. I foråret begyndte jeg at gå mange ture. Jeg slendrede nærmest, ikke noget powerwalk til mig. I starten var mine ben og muskler meget ømme af det, men efterhånden som jeg blev ved gik ømheden væk. Jeg kunne også begynde at gå lidt stærkere. I den forgangne sommer har jeg ikke haft meget energi til at lave motion, men nu er jeg begyndt igen. I nærheden af hvor vi bor ligger der en meget lang og høj bakke. Den har en højde på mere end 50 meter og en længde på mere end 1 km. Jeg går troligt op af den bakke mange gange hver uge. Nogle gange går jeg bare op en enkelt gang og hjem igen. Det bliver til 4,1 km gang i alt. Nogle gange går jeg en rundtur og kommer op af bakken 2 gange, så bliver det til 6,5 km i alt. I går aftes var jeg helt vild, og jeg gik op af bakken 3 gange, så 8,9 km i alt. Jeg var meget stolt af mig selv. For et halvt år siden kunne jeg ikke gå op af den bakke uden at stoppe mindst 10 gange undervejs for at få luft. Pulsen kommer stadig op ved det, men det er ikke længere uoverkommeligt.

Mine kondisko, et par billige Adidas fra foråret, gik i stykker den anden dag og gnavede hul i min ene fod, så derfor har jeg nu købt et nyt par. Det blev til et par Asics gel-kayano 18 men's running shoes i størrelse 40½. Jeg har nemlig nogle overordentligt brede fødder, og jeg kan simpelthen ikke passe en damesko. Desuden har jeg flade plader, der giver tendens til pronation, og denne serie af sko skulle modvirke det. Skoene giver den mest fantastiske luksuriøse følelse indvendigt. De er så bløde og støttende. Knap 500,- kunne de købes for på Amazon. Til et par nye sko hører der selvfølgelig nogle nye løbestrømper. Til trods for at jeg altså ikke løber, så er strømperne helt fantastiske. De sidder som støbt om foden.

Jeg har planer om at begynde at løbe i fremtiden, men jeg synes stadig det er for hårdt med den vægt jeg har (95 kg). Desuden forbrænder man det samme på at gå en længde, som man gør på at løbe den samme længde (hvis man ser bort fra afterburn effekten ved at få pulsen op ved løb). Min tommelfingerregel er 1 kcal pr. kg kropsvægt pr. km. Det betyder at jeg i dag har forbrændt 95,1*4,1 = 390 kcal. Jeg har nok forbrændt mere på grund af bakken, men det tager jeg som en bonus.

I den forgangne uge blev det til 23,6 km gang = 2244 kcal. Jeg er stolt af mig selv.


Kommentarer